De ruimtelijke ordening in Nederland deugt niet als het om winkeloppervlakte gaat. Dat stelt Harry Bruijniks, directievoorzitter van retailserviceorganisatie Euretco.
Mede door de opkomst van verkoop via internet is de behoefte aan vierkante meters gedaald. Dit terwijl het aantal vierkante meter winkelvloeroppervlak blijft stijgen. In de meubelsector is het volume in tien jaar met 25 procent gedaald, terwijl er tien procent meer meters bij zijn gekomen. “Stop de uitbreiding van vierkante meters winkeloppervlak en herontwikkel eerst de gerealiseerde meters”, meent Bruijniks.
Ook moet er volgens hem gekeken worden naar het onderscheid tussen de periferie en de stadscentra. “In de periferie mogen bedrijven zware artikelen verkopen en in de stad lichtere non-foodartikelen en foodartikelen. Tegenwoordig zien we bedrijven als Gamma en Ikea in de periferie potten en pannen verkopen die je bij de Blokkers en HEMA’s verkoopt.”
Er treedt dus branchevervaging op in reactie op de vraag van de consument. “Dan heeft het geen zin om als overheid vol te houden dat sommige winkeltypes zich niet in de periferie mogen vestigen.” De directievoorzitter stelt dat de overheid moet stoppen met de ongebreidelde uitbreiding van periferiemeters. “Maak bestaande meters eerst beter.”
‘Stop uitbreiding winkeloppervlakte’
Gepubliceerd op 25 november 2010 om 00:00
Reacties 0