Consumenten kiezen voor huismerken

Ondanks het economisch herstel in de meeste Europese landen blijven shoppers huismerken kopen, om zo te besparen op hun huishoudbudget. Dat blijkt uit onderzoek naar de markttrends in zeven belangrijke Europese landen.

Het onderzoek van SymphonyIRI Group laat zien dat er in de maand september sprake is van een stijging van de bestedingen aan voeding. Deze groei zou komen doordat meer consumenten er voor kiezen om binnenshuis te koken in plaats van buitenshuis en er een stijging van het aandeel van eigen merken in bepaalde landen plaatsvond. Daarnaast nam de interesse in de herkomst van voedsel toe en steeg de btw in een aantal landen.

Nederland liet echter een omzetdaling van 0,3 procent zien. Griekenland kende met 1,5 procent de grootste omzetgroei,. Duitsland steeg met 1,2 procent en Frankrijk met 0,9 procent. Ook Italië en Spanje zagen hun omzet dalen.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de promotionele activiteiten fors gestegen zijn in de Europese landen.“De strategie van steeds zwaardere promoties is een riskante onderneming voor fabrikanten", zegt Anne LeFranc, European Marketing Director bij SymphonyIRI Group. "Het zet de marges verder onder druk, zodat er weinig ruimte overblijft om bijvoorbeeld de voorspelde stijging van grondstofprijzen door te berekenen. Ook raken shoppers gewend aan promoties en lage prijzen. Fabrikanten zullen hard moeten knokken om de consumenten te overtuigen van hun reële waarde door het ontwikkelen van een sterke merkentrouw en niet differentiëren op prijs alleen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!