Internet rukt op bij thuiswinkelorganisaties
Gepubliceerd op 26 mei 2005 om 00:00
De Gouden Gids en de catalogi van Neckermann en Wehkamp maken langzaam plaats voor internet. De Wehkamp-catalogus verschijnt nog twee keer per jaar en wordt onder anderhalf miljoen huihoudens verspreid. Na de publicatie van het boekwerk vonden traditioneel gezien veel aankopen plaats. Om de drukte beter op te vangen koos de thuiswinkelorganisatie steeds vaker voor deelcatalogi. Bij Wehkamp wordt inmiddels 45% van de producten via internet besteld, 35% via het callcenter, 12% via het respons systeem en nog slechts 3 tot 5% via de traditionele bestelbon. `Dat de internetaankopen blijven toenemen wordt bevestigd door de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, onze brancheorganisatie`, aldus woordvoerder Joke Vrolijk. `In 1997 zette Wehkamp 1 miljoen gulden om op internet, nu is dat 150 miljoen euro, ofwel 45 tot 50% van onze omzet. Een spectaculaire ontwikkeling. Het web komt bij ons dus steeds meer in het middelpunt. Wij zijn nu aan het onderzoeken hoe we de catalogi wat betreft omvang, samensteling en frequentie kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie.` Bij Neckermann wordt inmiddels eenderde van de omzet via internetverkopen behaald. De Gouden Gids ziet vreemd genoeg een stagnatie van het internetgebruik.
Reacties 0