Nieuwe trend in winkelcentra zijn lifestyle centers
Gepubliceerd op 26 mei 2005 om 00:00
Het lifestyle winkelcentrum is sterk in opkomst in de VS. Deze centra richten zich op consumenten met geld die van winkelen een complete ervaring willen maken. Ze willen de nieuwste mode kunnen bekijken en kopen, hun iPod in een Apple-winkel kopen, handgemaakte bonbons en uitgelezen wijnen kunnen vinden en keus hebben tussen gespecialiseerde restaurants. In de VS kan deze ontwikkeling de redding van het winkelcentrum betekenen. Consumenten zijn min of meer uitgekeken op de overal gelijke, massale en weinig opwindende traditionele `malls`. Die spreken tegenwoordig alleen nog jongeren aan. Lifestylecentra zijn geen overkapte kooppakhuizen maar bieden de consument de mogelijkheid buiten in de frisse lucht te lopen en winkelen af te wisselen met een film gaan zien of zich laten masseren.Een voorbeeld van het nieuwe lifestylecentrum is The Grove in Los Angeles. Het centrum omvat behalve een groot aantal exclusieve winkels en restaurants ook een park, een meer en een ouderwetse boerderij. Een treintje vervoert klanten van de ene kant van het terrein naar de andere. Het centrum trekt meer klanten, die langer blijven en meer uitgeven dan bezoekers van reguliere malls.
Reacties 0