Accounting Plaza wint Award Best National Shared Service Center 2005
Gepubliceerd op 27 mei 2005 om 00:00
Tijdens het eerste Jaarcongres Financial Shared Services heeft Accounting Plaza de award voor Best National Shared Service Center gewonnen. Juryvoorzitter Ed Vosselman, hoogleraar management accounting & control aan de Erasmus Universiteit, reikte de award gisteren uit aan Jeroen Huisman, commercieel manager van Accounting Plaza. De award viel de financieel dienstverlener uit Wormer volgens Vosselman ten deel vanwege het ‘pure ondernemerschap’ en de ‘volledige onafhankelijkheid’. ‘Als je het juk van de markt kunt vinden en je daardoor kunt laten leiden, is dat een award waard’, aldus Vosselman. Accounting Plaza is via een MBO vier jaar geleden ontstaan als FSSC voor Ahold. Dit concern was rond de eeuwwisseling al enige tijd bezig met het afstoten van allerlei niet aan de business gerelateerde activiteiten. Vanuit deze gedachtegang kwam ook de financiële administratie aan bod. Daarop besloot Ahold de financiële, salaris- en personeelsadministratie van Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en andere dochterbedrijven te verzelfstandigen. Een volledige outsourcing was volgens Huisman de enige manier om ‘er helemaal uit te halen wat erin zit’: ‘Veel bedrijven zijn heel trots dat ze een service center hebben, terwijl ze slechts enkele stafafdelingen hebben samengevoegd. Dat is heel wat anders dan een service center dat zijn bestaansrecht ontleent aan de marktwerking. Dat dwingt je om scherp te zijn. Want wat krijg je als de administratie op een beschermde positie op het hoofdkantoor zit, terwijl de concurrentiestrijd wordt geleverd door mensen in de winkels of elders in de frontoffice? Dan hobbelt de administratieve afdeling achter de overige afdelingen aan. De afdeling legt vast en ruimt op, maar staat nooit zelf in de spotlight. Wij worden echter beoordeeld op onze kwaliteit en op ons prijsniveau.’
Reacties 0