Daar waar Albert Heijn volgende maand zijn succesvolle voetbalplaatjesaktie van voorgaande jaren voortzet is C1000 deze week gestart met hun Stars of Football campagne. In deze campagne kan de consument plaatjes sparen van bekende Nederlandse voetballers, varierend van Klaas Jan Huntelaar en Arjen Robben tot Marco van Basten en Ruud Gullit. Bij elke tien euro aan boodschappen ontvangt de consument één star of football.
Albert Heijn start eind januari pas weer met hun voetbalplaatjesaktie. De marktleider blaast in januarie eerst de Hamsterweken nieuw leven in. "Veel mensen hebben nu simpelweg weinig geld in hun portemonnee en zoeken voordeeltjes", aldus supermarktdeskundige Gerard Rutte. Albert Heijn laat hiermee zien niet blij te zijn met de aktie van C1000, meent Rutte.
Ondertussen zit de Eredivisie met de handen in het haar. Albert Heijn betaalt jaarlijks miljoenen als één van de hoofdsponsoren van de Eredivisie, en ziet nu enkele spelers ineens reclame maken voor de concurrent. Toch schendt C1000 hierbij geen regels. "Albert Heijn heeft het collectieve portretrecht en mag van alle spelers plaatjes weggeven", aldus directeur Tielbeke van de Eredivisie. "Verscheidene spelers hebben in hun clubcontract echter staan dat ze zelf met een commerciele partij in zee mogen gaan, en daar kunnen wij niets tegen doen."
Toch tonen enkele clubs zich solidair met Albert Heijn. Zo zijn er in de campagne van C1000 geen voetballers van Feijenoord en FC Twente terug te vinden. Zij willen de belangen van Albert Heijn, een van de belangrijkste geldbronnen van de Eredivisie, niet schaden. Hiertegenover staat dat C1000 diverse sterren uit buitenlandse competities en het verleden heeft. "Bij ons vind je de iconen van vroeger, de sterren van nu en de talenten van de toekomst", aldus een C1000 woordvoerder.
C1000 en AH strijden om voetbalfans
Gepubliceerd op 28 december 2010 om 00:00
Reacties 0