Nederlandse consumenten knallen dit jaar 65 miljoen euro aan vuurwerk de lucht in, ongeveer evenveel als in 2009. Dat stelt Leo Groeneveld, voorzitter van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. De prognose is gesteld op grond van bestellingen in de voorverkoop.
De verkoop via internet wint behoorlijk aan populariteit. Inmiddels loopt zestig procent van de bestellingen via internet. De laatste drie dagen van het jaar kunnen consumenten hun vuurwerk in de fysieke winkels ophalen, de detailhandel verwacht dat 75 procent van het vuurwerk dan al online zal zijn besteld.
“Er is duidelijk een verschuiving zichtbaar van bestellen uit de folder naar internet”, aldus Groeneveld. “Op internet staan allerlei extra’s zoals vuurwerkgames of films. Consumenten kunnen op die manier al hun eigen vuurwerkshow samenstellen en zien wat ze op oud en nieuw gaat afsteken.”
Het grote siervuurwerk wint het dit jaar van de rotjes en de enkele vuurpijl. Steeds meer mensen gaan voor de grotere artikelen zoals het duurdere 500-grams-vuurwerk, dat kan oplopen tot honderd euro per pakket. Groeneveld: “De consument gaat dit jaar duidelijk voor meer spektakel. Dit vuurwerk geeft meer schoten en diverse effecten.”
Nederland schiet 65 miljoen euro de lucht in
Gepubliceerd op 28 december 2010 om 00:00
Reacties 0