Boek ‘Brand Sense’ over zintuigenmarketing van merken
Gepubliceerd op 30 mei 2005 om 00:00
De Deense merkspecialist Martin Lindstrom heeft een boek geschreven over producten die de zintuigen prikkelen. Volgens Lindstrom kun je sterke merken niet alleen zien of proeven, maar ook ruiken en horen. Zo is de ideale synergie tussen het kraakgeluid en de smaak van Kellogg’s cornflakes in een laberatorium uitgebreid getest. Kellogg’s heeft op deze combinatie patent aangevraagd. Ook het geluid van dichtslaande deuren van auto’s is het resultaat van grootschalige testen. Ook in winkels werkt het prikkelen van zintuigen omzetverhogend. “Het is natuurlijk slim om brood af te bakken in de winkel zelf. De geur van vers brood is moeilijk te weerstaan”, zegt marketingexpert R. Hugen in het AD. Zo is de omzet van het AH Wasverzachter met 300% gestegen als gevolg van een nieuwe verpakking. “De fles heeft een zacht laagje aan de buitenkant, waardoor hij er zacht uitziet en ook zo aanvoelt”, legt ontwerper R. Lewerissa uit.
Reacties 0