Consumenten in China geven steeds vaker voorkeur aan het dragen van Westerse merken. Door de sterke economische opkomst van het Aziatische land hebben veel Westerse retailers zich de afgelopen jaren in het land gevestigd, waardoor luxe Chinese modemerken in toenemende mate te maken krijgen met concurrentie uit Europa en de Verenigde Staten.
Dat Chinese fashiondesigners het niet aan populariteit winnen blijkt uit een onlangs gepubliceerde top tien favoriete binnenlandse merken. In de lijst kwamen maar twee fashion labels voor, terwijl de rest van de favorieten uit dranklabels bestond. Eerder onderzoek van consultancy bureau McKinsey liet zien dat 52 procent van de Chinese consumenten merken uit het Westen verkiezen boven merken uit het eigen land. Slechts 37 procent van de ondervraagden gaf aan het liefst labels uit China zelf te dragen.
Volgens een woordvoerder van Ne-Tiger, een Chinees luxemerk, is deze trend te wijten aan het feit dat lokale merken in China benadeeld worden. “De winkelcentra en warenhuizen in grote Chinese steden doen er alles aan om buitenlandse merken naar binnen te halen. Buitenlandse retailers krijgen daarom vaak kortingen, gunstige huurvoorwaarden en de beste plekken aangebieden. Chinese retailers bevinden zich niet in deze luxepositie en schuiven daarom naar de achtergrond.”
Westerse modemerken verdringen lokale labels China
Gepubliceerd op 30 december 2010 om 00:00
Reacties 0