Forse winststijging voor retail Eurozone

De winst van retailers binnen de sterkste Eurozone economieën is in december fors gestegen. Hoewel er sprake is van de hoogste stijging sinds 2,5 jaar, is de kloof tussen de gezonde economieën en de achterblijvers nog altijd even groot.

Analysebureau Markit hield de verkopen binnen Duitsland, Italië en Frankrijk bij. De meting van het gezamelijk aantal verkopen kwam uit op 52,9, tegenover 51,3 in november. Bij een lezing boven de vijftig, is er sprake van groei.

Uit het onderzoek bleek wel dat Italië de twee noordelijke landen maar moeilijk kan bijbenen. Mede dankzij de stimulans op autoverkopen door de Franse overheid, zag Frankrijk haar retailverkopen voor de tweede maand op rij stijgen. Italië kende daarentegen een daling in de retailverkopen. Het land, dat grote schulden bezit, loopt nog steeds de mogelijkheid dat het tot de risicogroep binnen de Eurozone landen wordt gerekend. “Uit de gegevens van december blijkt dat de nationale verschillen binnen de Eurozone groter zijn geworden”, aldus Trevor Balchin, econoom bij Markit.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!