De demonstratie van een food-product vergroot de verkoopkansen met ruim zeventien procent. Zo blijkt uit onderzoek in vier supermarkten, uitgevoerd door De Dutch Field Marketing Association (DFMA).
Van de respondenten ging 26 procent direct over tot aankoop van het gedemonstreerde product. Een deel van hen was al van plan het product aan te schaffen, waardoor het netto-effect van de demonstraties op zeventien procent komt.
De verkooppiek die de demonstraties teweeg brengen, verschilt per product en locatie. Voor een bekende en populaire productcategorie werd tijdens de demonstraties een verkoopvolume gehaald dat vijftien keer hoger ligt dan het gemiddelde. Bij minder bekende producten lieten de verkopen minimaal een verdubbeling tot verdrievoudiging zien. De effecten van de product-demonstraties zouden ook op langere termijn nog doorwerken. Twee weken na dato bleek het verkoopvolume van de producten twee keer hoger te liggen dan voor de demonstraties.
Een ander pluspunt van fieldmarketing, waaronder demonstraties, is volgens DFMA de verhoogde zichtbaarheid van producten. Waar veel POS-signalen door winkelende mensen over het hoofd worden gezien, had bijna driekwart van de onderzoeksrespondenten de productdemonstratie opgemerkt. Van de totale groep wist 63 procent zich het betreffende merk te herinneren.
‘Productdemo vergroot verkoopkansen’
Gepubliceerd op 3 januari 2011 om 00:00
Reacties 0