Prijs niet langer allesbepalend bij winkelkeuze
Gepubliceerd op 30 mei 2005 om 00:00
Consumenten rekenen winkels niet meer louter af op prijs, maar ook op zaken als imago, locatie, personeel en beleving. Vooral grote winkelketens laten kansen liggen om succesvol op deze ontwikkelingen in te spelen en nieuwe belangrijke groepen consumenten zoals jongeren en allochtonen aan zich te binden. Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek Trends in Retail, dat in opdracht van Capgemini is uitgevoerd door TNS NIPO. Voor dit onderzoek zijn zowel consumenten als winkeliers ondervraagd. Ruim 70 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan dat factoren als gemak, lifestyle, plezier en beleving bepalend zijn voor het koopgedrag. “Winkelketens die zich niet heel duidelijk positioneren op genot, gemak of gewin, of een combinatie van die drie factoren, krijgen het heel moeilijk”, aldus retailspecialist Bert Keizer van Capgemini. “Uit het onderzoek blijkt dat consumenten een steeds sterkere vervlakking van het winkelaanbod ervaren. Daarmee laat de retailer kansen liggen om nieuwe verrassende en onderscheidende concepten te ontwikkelen.” In RetailTrends van juni leest u alle over dit onderzoek van Capgemini.
Reacties 0