De Nederlandse detailhandel heeft in november 2010 4,3 procent meer omzet behaald dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het is de hoogste omzetgroei voor de retail in ruim twee jaar.
De omzetgroei werd vooral aangejaagd door toename van het volume (plus drie procent). De prijzen kwamen 1,3 procent hoger uit, blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Een gunstigere samenstelling van de koopdagen in november hebben de omzetontwikkeling van de detailhandel positief beïnvloed. Ook na correctie voor dit effect blijft er echter sprake van een duidelijke omzetgroei van bijna drie procent.
De non food retail behaalde in november bijna vier procent meer omzet dan een jaar eerder. Dit kwam geheel door een volumetoename. De prijzen bleven nagenoeg gelijk. Vooral kledingwinkels en winkels in huishoudelijke artikelen hadden in november flink meer omzet. Binnen de non foodsector moesten de winkels in woninginrichtingartikelen als enige een omzetafname slikken.
De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen groeide bijna vijf procent in november. Het volume was ruim drie procent hoger. De prijzen stegen ruim een procent. De omzetgroei in de foodwinkels is geheel toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen bleef nagenoeg gelijk.
Retail boekt flink meer omzet
Gepubliceerd op 13 januari 2011 om 00:00
Reacties 0