“Slechts een jaar geleden liet ons onderzoek nog dalende winstcijfers zien, toen consumenten gingen bezuinigen en te grote voorraden leidden tot een sterke prijsdaling", aldus Erik Nanninga, managing partner Consumer Business bij Deloitte. "Retailers hebben snel gereageerd met kostenreducties en plukken daar nu de vruchten van." De winstgevendheid verbeterde in elke productsector, waarbij met name fashion retailers opvielen. Zij zagen hun winstmarge toenemen van 4,1 procent naar 7,6 procent, terwijl de totale omzetgroei slechts 0,7 procent bedroeg.
Europese retailers werden over het algemeen geconfronteerd met een daling in de omzetgroei maar wisten toch een toename in de netto winstmarge te behalen. Hoewel de economie in diverse Europese landen in 2010 weer begon te herstellen, zal de groei in 2011 waarschijnlijk vertragen. De groei zal voornamelijk voortkomen vanuit export en minder vanuit consumentenbestedingen. "Verdere kostenreducties zijn vrijwel onmogelijk en de consumentvraag zal in Westerse economieën niet veel verder toenemen. Het is dan ook aannemelijk dat retailers naar opkomende landen gaan kijken als nieuwe afzetmarkt,” aldus Marco van der Vegte, partner en segment leader Retail bij Deloitte.
Top 10 retailers:
Bedrijf | Land van oorsprong | Positie | Retailomzet 2009 (US $ mil) | CAGR 2004-2009 (%) |
Walmart | Verenigde Staten | 1 | 405.046 | 7,3 |
Carrefour | Frankrijk | 2 | 119.887 | 3,4 |
Metro | Duitsland | 3 | 90.850 | 3 |
Tesco | Verenigd Koninkrijk | 4 | 90.435 | 10,9 |
Schwarz | Duitsland | 5 | 77.221 | 9,8 |
The Kroger Co. | Verenigde Staten | 6 | 76.233 | 6,3 |
Costco | Verenigde Staten | 7 | 69.889 | 8,2 |
Aldi | Duitsland | 8 | 67.709 | 6,3 |
Home Depot | Verenigde Staten | 9 | 66.176 | -2 |
Target Corp | Verenigde Staten | 10 | 63.435 | 6,8 |
Reacties 0