Winst retail stijgt ondanks voorzichtige consument

Ruim een derde van de 250 grootste retailers ter wereld had in 2009 te maken met een omzetdaling. Oorzaak is de economische recessie, die leidde tot voorzichtig consumentengedrag. Toch was de netto winstmarge in 2009 hoger dan in 2008 (3,1 procent om 2,4 procent). Dit kwam met name door verschillende kostenreducties en aanpassingen van voorraden. Dit blijkt uit het rapport Global Powers of Retailing 2011 van Deloitte in samenwerking met STORES Media. 

“Slechts een jaar geleden liet ons onderzoek nog dalende winstcijfers zien, toen consumenten gingen bezuinigen en te grote voorraden leidden tot een sterke prijsdaling", aldus Erik Nanninga, managing partner Consumer Business bij Deloitte. "Retailers hebben snel gereageerd met kostenreducties en plukken daar nu de vruchten van." De winstgevendheid verbeterde in elke productsector, waarbij met name fashion retailers opvielen. Zij zagen hun winstmarge toenemen van 4,1 procent naar 7,6 procent, terwijl de totale omzetgroei slechts 0,7 procent bedroeg. 

Europese retailers werden over het algemeen geconfronteerd met een daling in de omzetgroei maar wisten toch een toename in de netto winstmarge te behalen. Hoewel de economie in diverse Europese landen in 2010 weer begon te herstellen, zal de groei in 2011 waarschijnlijk vertragen. De groei zal voornamelijk voortkomen vanuit export en minder vanuit consumentenbestedingen. "Verdere kostenreducties zijn vrijwel onmogelijk en de consumentvraag zal in Westerse economieën niet veel verder toenemen. Het is dan ook aannemelijk dat retailers naar opkomende landen gaan kijken als nieuwe afzetmarkt,” aldus Marco van der Vegte, partner en segment leader Retail bij Deloitte.

Top 10 retailers:
Bedrijf Land van
oorsprong
Positie Retailomzet 2009
(US $ mil)
CAGR
2004-2009 (%)
Walmart Verenigde Staten 1 405.046 7,3
Carrefour Frankrijk 2 119.887 3,4
Metro Duitsland 3 90.850 3
Tesco Verenigd Koninkrijk 4 90.435 10,9
Schwarz Duitsland 5 77.221 9,8
The Kroger Co. Verenigde Staten 6 76.233 6,3
Costco Verenigde Staten 7 69.889 8,2
Aldi Duitsland 8 67.709 6,3
Home Depot Verenigde Staten 9 66.176 -2
Target Corp Verenigde Staten 10 63.435 6,8

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!