Marketingrapport Drogisterijen 2005
Gepubliceerd op 31 mei 2005 om 00:00
Het Marketingrapport Drogisterijen 2005 geeft een duidelijk beeld van de drogisterijbranche. Het gemiddeld aantal medewerkers, herrekend tot fulltime, bedraagt 3,1. Een kwart van de drogisterijen heeft zich gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep of productgroep. De respondenten realiseren gemiddeld 39 % van de omzet met de verkoop van lichaamsverzorgende producten. Genees- en verbandmiddelen vertegenwoordigen 38 % van de omzet en de verkoop van branchevreemde producten 15 %. Het gemiddeld aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak van een onderneming bedraagt 136 vierkante meter. De helft van de ondervraagden is aangesloten bij een brancheorganisatie. 63 % van de respondenten koopt geheel zelfstandig in. 59 % van de ondernemingen is aangesloten bij een winkelformule of onderdeel van een keten. De belangrijkste trends en ontwikkelingen welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn de gevolgen van de prijzenoorlog bij supermarkten, de vrije verkoop van medicijnen, meer specialisatie bij drogisterijen, toename van zelfzorg, toename van de verkoop van afslankproducten en een groeiende mannenmarkt. In het jaar 2004 heeft 29 % van de drogisterijen een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 30 % van de ondernemingen werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 48 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 19 % verwacht een daling en de overige 33 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 58 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 25 % een stijging. Aan het onderzoek van Van Es Marketing Services onder drogisterijen hebben 158 ondernemingen deelgenomen.
Reacties 0