De omzet in de modebranche is in 2010 niet gestegen. Dat blijkt uit de CBW-MITEX modemonitor die bij een stand van -0,1 procent het jaar afsloot. Over 2011 verwacht CBW-MITEX slechts een geringe omzetstijging tot gemiddeld één procent. Met het oog op de inflatieontwikkeling zal er daarmee geen sprake zijn van reële groei.
De brancheorganisatie signaleert dat er een wig ontstaat in de retail qua omzetontwikkeling. Ondernemers die de klant op een aansprekende wijze weten te prikkelen zullen met name hun omzet zien stijgen. De beste troeven liggen bij ondernemers die daar actief zijn waar de consument zich fysiek én virtueel bevindt. Daarnaast is er plaats voor modeondernemers die specialiseren en hun klant persoonlijk weten te benaderen.
Steeds meer retailers laten hun concept aansluiten bij de term value retailing: veel waarde bieden tegen een heel acceptabele prijs. Tegelijkertijd verleggen andere ondernemers de koers richting high end retailing: dat uitgelegd kan worden in termen van uitmuntende klantgerichtheid, veel belevingswaarde en een kwalitatief uitstekend (merken)aanbod.
Lastige verkoopmaanden voor de mode het afgelopen jaar bleken januari, oktober en december. Betere verkoopcijfers werden gemeten in maart toen een omzetplus van 9,1 procent werd genoteerd. Ook augustus en september bleken met plussen van zo’n acht procent prima verkoopmaanden. De afzet daalde licht ten opzichte van het aantal verkochte stuks in 2009. Vastgesteld moet worden dat minder mensen winkels bezoeken. Tegelijk toont degene die juist wel de winkel bezoekt een veel grotere koopbereidheid dan in het verleden.
Modebranche zint op omzetimpulsen
Gepubliceerd op 25 januari 2011 om 00:00
Reacties 0