Het uitdagende retailklimaat biedt retailers diverse kansen op gebied van formule positionering, het optimaliseren van de logistiek en het ontwikkelen van een groeistrategie. Dat meldde de Rabobank vorige week tijdens het jaarlijkse congres van de Stichting 'Anton Dreesmann Leerstoel voor Retailmarketing'.
Uit het rapport van de Rabobank blijkt dat de economische vooruitzichten voor de retailsector gematigd zijn, niet alleen voor 2011 maar ook voor de middellange termijn. De economie valt weg als belangrijke motor achter marktgroei. Ook zullen trends als grillig consumentengedrag, technologie, sociale media, toenemende concurrentie en tijdsdruk van consumenten de retailsector doen veranderen.
“Deze ontwikkelingen kunnen als een risico voor de sector worden gezien, maar deze risico´s kunnen in kansen worden omgezet”, aldus Sipko Schat van de Rabobank. “Retailers kunnen de positionering van hun formule aanscherpen om deze meer onderscheidend te maken en nog beter in lijn te brengen met de vraag van consumenten. Ze kunnen ook aan de optimalisatie van hun logistiek werken door de snelheid te verhogen en de kosten te verlagen.” Tot slot kunnen retailers volgens de bank nieuwe bronnen van groei aanboren; zoals internationale expansie, ontwikkeling van private labels en acquisities.
'Retailers moeten juist nu formule aanscherpen'
Gepubliceerd op 27 januari 2011 om 00:00
Reacties 0