H&M scoort lager dan verwacht

De nettowinst van fashion retailer Hennes & Mauritz (H&M) is in het vierde kwartaal van 2010 lager uit gekomen dan verwacht. Het bedrijf werd in het laatste kwartaal getroffen door de hoge katoenprijzen en de sterke posititie van de Zweedse kroon. De plannen om in het fiscale jaar van 2011 zo’n 250 ketens te openen, liggen nog wel op tafel.

De retailer boekte in de drie maanden voor 30 november een nettowinst van 5,49 miljard Zweedse kronen (848,2 miljoen dollar), terwijl analisten een nettowinst van 5,9 miljard kronen hadden voorspeld. In dezelfde periode het jaar ervoor noteerde H&M een nettowinst van 6,15 miljard kronen. De omzet van het bedrijf steeg met zes procent, tot 29,71 miljard kronen.

Volgens het bedrijf is vooral de sterkere positie van de Zweedse kroon in de omzet en in de winst terug is te zien. Ook de stijgende prijzen van katoen leverden problemen op. "H&M heeft zich natuurlijk aan te passen aan de veranderende omstandigheden”, zegt CEO Karl Johan Person. “Dit moet wel gebeuren op een manier die in overeenstemming is met ons bedrijfsconcept: Een goede prijs-kwaliteitverhouding." De lage winstmarge is volgens Persson daarom vooral te danken aan het feit dat de retailer zijn prijzen, in tegenstelling tot andere ketens, laag wil houden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!