Markt voor locatiediensten in trek

De markt voor locatiediensten is flink aan het groeien. Dat meldt Sprout. Sinds vorige week biedt Facebook zijn service 'Places'  aan adverteerders in Europa aan en maakt Google, via incheckfunctionaliteit Latitude, het 'inloggen op locatie' mogelijk. Het populaire Amerikaanse social mediabedrijf Foursquare houdt de kapers in de gaten. Het Nederlandse Feest.je verliest marktaandeel.

De incheckapplicatie, een mobiele dienst die gebruikers in gelegenheid stelt om hun vrienden voortdurend te laten weten waar ze zich bevinden, blijkt voor retail- en horecamerken heel interessant. Op Foursquare, wat zes miljoen gebruikers telt, wisselt men tips uit over de locaties die worden bezocht, waaronder café's, restaurants en winkelketens. Niet alleen de Amerikaanse koffieketen Starbucks en de pizzaboer Domino's spelen hier op in; KLM gaf afgelopen herfst cadeaus aan klanten, die via Foursquare incheckten op vliegveld Schiphol.

Daarnaast kondigde Heineken vorige week aan dat bezoekers van Nederlandse Heineken-cafés via Foursquare 'e-tjes' kunnen verzamelen, waarmee concerten of feesten bezocht kunnen worden. De deal gaat ten koste van de Nederlandse incheckconcurrent Feest.je, dat met vijftienduizend leden slechts eentiende van het aantal Nederlandse Foursquare-gebruikers bevat. "Foursquare heeft gewoon een veel groter bereik", aldus Heineken.

Het is de vraag of een specialist als Foursquare voorsprong kan behouden op giganten als Google en Facebook. Google wordt momenteel nog niet gevreesd: Latitude onderscheidt zich alleen van Foursquare door automatisch inchecken op locatie mogelijk te maken, terwijl Foursquare moet worden bediend via een app. Facebook kan bouwen op meer dan een half miljard leden. "We moeten blijven innoveren, dat kunnen we niet aan een ander overlaten", aldus Foursquare.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!