Consumenten kunnen de producten van een aantal grote retailers niet meer op Amazon.com bestellen. Macy’s, Buy.com en Gap hebben in korte tijd afzonderlijk besloten niet meer via het kanaal te verkopen.
Sinds Amazon zijn e-commerce platform beschikbaar heeft gesteld voor de producten van derde partijen, is er een discussie losgebarsten over de motieven van de retailer. Veel grote retailers vrezen dat Amazon op deze manier aan informatie kan komen, om dit vervolgens voor concurrerende doeleinden te gebruiken. “We wilden Amazon geen informatie verstrekken die ze mogelijk tegen ons konden gebruiken, over bijvoorbeeld de prijzen van producten en de verkoopcijfers”, verklaart Neel Grover, ceo van Buy.com, dat sinds oktober niet meer via Amazon verkoopt. Buy.com heeft een eigen e-commerce platform opgezet, waarop derde partijen hun producten aan kunnen bieden. Volgens Grover zijn er strikte regels vastgesteld, die er voor zorgen dat Buy.com niet tegen deze partijen kan concurreren. Iets wat volgens de ceo bij Amazon ontbreekt. “Amazon verkoopt vaak dezelfde producten als de retailer die via Amazon verkoopt.”
Macy’s gaf geen duidelijke uitleg over het vertrek bij Amazon. Volgens een woordvoerder van de warenhuisketen was het e-commerce platform niet meer productief genoeg. “Macy’s gaat nu zijn eigen online strategie verder uitbreiden.” Gap heeft nog geen reden aangegeven voor zijn vertrek bij Amazon.
Macy’s, Buy.com en Gap verlaten Amazon
Gepubliceerd op 8 februari 2011 om 00:00
Reacties 0