Het Chinese sportmerk Li-Ning sleutelt aan zijn Europese distributie. Het bedrijf wil af van het relatief grote aantal subdistributeurs met slechts één of twee winkels en de formule wil meer filialen onderbrengen bij minder distributeurs. Dat meldt FashionUnited.nl.
Li-Ning heeft hiertoe een overeenkomst getekend met de Finse L-Fashion Group voor de distributie van het merk in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Slovenië, Kroatië, Finland en Rusland. Het contract met L-Fashion heeft een looptijd van veertien jaar. De stap is onderdeel van de mondiale distributiehervormingen die het bedrijf afgelopen zomer in gang heeft gezet.
Volgens Juha Luthanen, commercieel directeur van L-Fashion, heeft Li-Ning de Europese markt reeds verkend en ‘is het sportmerk goed verankerd in Spanje’. In Spanje blijft het bedrijf dan ook samenwerken met de huidige distributeur.
De eerste kennismaking met Europa was geen doorslaand succes voor Li-Ning. In Nederland opende de keten in 2007 een vestiging in Maastricht en in Almere. Maar deze zijn alweer gesloten, vanwege het uitblijven van succes. Een tweede poging in ons land in 2009 met de introductie van een lijn van rapper Ali B mislukte.
Li-Ning wil in 2018 tot één van de vijf grootste sportmerken ter wereld behoren. In thuisland China heeft Li-Ning een marktaandeel van veertien procent en is daarmee na Nike en Puma het grootste sportmerk van het land.
Li-Ning blaast Europese ambities nieuw leven in
Gepubliceerd op 15 februari 2011 om 00:00
Reacties 0