Jongens worden gemakkelijker beïnvloed door snoep- en snackreclames dan meisjes. Dat blijkt uit onderzoek van klinisch psycholoog Doeschka Anschutz van de Radboud Universiteit Nijmegen. Anschutz onderzocht onder meer of jonge kinderen van acht tot twaalf jaar tijdens het zien van voedselreclames meer gingen snacken en welke factoren het meeste invloed hebben op hun eetpatroon en lichaamsbeeld.
Volgens Anschutz snoepen jongens sneller bij het zien van snackreclames, omdat ze impulsiever zijn dan meisjes en minder zelfcontrole hebben. "Meisjes zijn vaak op heel jonge leeftijd al met lijnen bezig en weten dat het niet goed is om snacks te eten als je niet dik wilt worden", aldus de psycholoog. "Reclames zijn ook vaak gericht op jongens, door het gebruik van mannelijke acteurs en een mannenstem als voice over."
Daarnaast speelt de moeder een zeer grote rol in het lichaamsbeeld en eetpatroon van haar kinderen, zo blijkt uit het onderzoek. Anschutz ontdekte dat kinderen met een moeder die hen actief aanmoedigt op hun gewicht te letten, een negatiever zelfbeeld hadden en juist meer aten wanneer zij voedselreclames zagen. Dat gebeurde vooral wanneer het ging om light-producten. Kinderen die niet aangemoedigd werden tot matigen, aten juist minder na het zien van de reclames.
Reacties 0