Amerikaanse etailers maken via social media dankbaar gebruik van alle publiciteit rond de Oscaruitreiking die van zondag op maandag plaatsvond. Omdat de ophef rond de Acadamy Awards vooral draait om wie wat draagt, bieden veel online retailers kortingen en acties die zijn gerelateerd aan ‘s werelds beroemdste awarduitreiking. Zo lanceerde online juwelier Ice.com bijvoorbeeld een actie genaamd ‘Rock the red carpet’. Klanten maakten vanaf 15 februari kans op een diamanten ring en ketting. Ook organiseerde de retailer een ‘Oscar viewing party’ op Twitter en Facebook, waarbij er commentaar gegeven werd op de look van verschillende sterren.
Online modeformule Bluefly bood speciale Oscar-jurken aan op de desbetreffende dag en hield klanten via Twitter op de hoogte van de ontwikkelingen op de rode loper. Vervolgens werden er reviews over de outfits op de site geplaatst. Ook kortingssite Gilt Groupe maakte via social media gebruik van de publiciteit rond de awarduitreiking. “Wij maken gebruik van de Oscar buzz door op verschillende twtitterpagina’s een poll te plaatsen, waar consumenten kunnen stemmen op hun favoriete ontwerper. Zij worden vervolgens doorgestuurd naar onze site”, vertelt een woordvoerder van Gilt.
Omdat het aantal consumenten dat televisie kijkt en ondertussen online is sterk stijgt, is het een logisch gevolg dat retailers in toenemende mate gebruik maken van social media bij de Oscar-gerelateerde marketing. Zo zou tijdens de Oscaruitreking in 2010 13,3 procent van de kijkers ondertussen op het web zitten, tegenover 8,7 procent in 2009. Veertig procent van de kijkers die online gingen, bezocht Facebook. Tijdens de Super Bowl uitzending vorige maand werden er door consumenten ruim 38 duizend Twitterberichten over een Chrysler advertentie geplaatst. Meer dan 25 duizend tweets gingen over een Best Buy-advertentie gerelateerd aan de Super Bowl.
Webshops liften mee op Oscarsucces
Gepubliceerd op 28 februari 2011 om 00:00
Reacties 0