De harde kritiek van fabrikanten op de huismerkproducten van supermarkten is volkomen ongegrond. Dat blijkt uit een studie die in opdracht van de Europese Commissie is gemaakt door het Europees onderzoeksconsortium.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft verheugd gereageerd op de uitkomst van de studie. Huismerkartikelen van supermarkten zijn noch een bedreiging voor de levensvatbaarheid van de levensmiddelenindustrie, noch hebben ze een negatieve impact op het innovatievermogen van deze industrie.
“Fabrikanten hebben supermarkten er in de media regelmatig van beschuldigd dat ze met hun huismerkartikelen kaalslag in de levensmiddelenindustrie veroorzaken”, zegt Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL. “Deze studie verwijst die opvatting naar het rijk der fabelen."
Volgens Jansen geven supermarkten via hun eigen merken zelfs een duidelijke impuls aan innovatie in de levensmiddelenindustrie. “Fabrikanten die de huismerkproducten in opdracht van de supermarkten produceren, zien hun omzet en marktaandeel groeien. Voeg daaraan toe dat steeds meer consumenten de voorkeur geven aan huismerkartikelen van supermarkten en het positieve beeld is compleet.”
'Kritiek op huismerken onterecht'
Gepubliceerd op 9 maart 2011 om 00:00
Reacties 0