Online shoppen over de grens nog steeds impopulair

Consumenten zijn nog altijd terughoudend wanneer het gaat om online shoppen over de grens. De angst voor fraude en oplichting, taal- en leveringsproblemen zou ervoor zorgen dat nog maar negen procent van de Europese consumenten over de grens een aankoop durft te doen. Dit terwijl Eurocommissaris Neelie Kroes met haar Digitale Agenda hoopt dat in 2015 twintig procent van alle Europeanen webaankopen doet in het buitenland.

Uit onderzoek van de Europese Unie blijkt dat de angst voor fraude en oplichting onder 62 procent van de consumenten overheerst. Daarnaast is 49 procent van de mensen bang voor leveringsproblemen. Een angst die volgens het onderzoek ongegrond blijkt: Slechts vijf procent van de de aankopen van over de grens werd niet geleverd. In het eigen land is dat in zes procent van de gevallen gebeurd.

Ook is er binnen de eigen grenzen meer sprake van vertraging (18 procent) bij de levering dan over de grens (zestien procent). Niet alleen de angst van consumenten levert een struikelblok op, ook veel retailers bezorgen niet (meer) in het buitenland. In 2009 leverde een kwart van de retailers aan buitenlandse consumenten, in 2010 was dat nog maar 22 procent. Kroes wil met haar Digitale Agenda dat de Europese markt ook digitaal één markt wordt. Daar werd onlangs nog een Europese richtlijn voor vastgesteld, de Single Market Act: een reeks van maatregelen die de interne markt een nieuwe impuls moeten geven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!