Online shoppen over de grens nog steeds impopulair
Gepubliceerd op 14 maart 2011 om 00:00
Uit onderzoek van de Europese Unie blijkt dat de angst voor fraude en oplichting onder 62 procent van de consumenten overheerst. Daarnaast is 49 procent van de mensen bang voor leveringsproblemen. Een angst die volgens het onderzoek ongegrond blijkt: Slechts vijf procent van de de aankopen van over de grens werd niet geleverd. In het eigen land is dat in zes procent van de gevallen gebeurd.
Ook is er binnen de eigen grenzen meer sprake van vertraging (18 procent) bij de levering dan over de grens (zestien procent). Niet alleen de angst van consumenten levert een struikelblok op, ook veel retailers bezorgen niet (meer) in het buitenland. In 2009 leverde een kwart van de retailers aan buitenlandse consumenten, in 2010 was dat nog maar 22 procent. Kroes wil met haar Digitale Agenda dat de Europese markt ook digitaal één markt wordt. Daar werd onlangs nog een Europese richtlijn voor vastgesteld, de Single Market Act: een reeks van maatregelen die de interne markt een nieuwe impuls moeten geven.
Reacties 0