'Social media strategie verhoogt merkwaarde'
Gepubliceerd op 15 maart 2011 om 00:00
Starbucks zou hier een goed voorbeeld van zijn. De Amerikaanse koffieketen gaf zijn imago vorig jaar een flinke ‘boost’ door de inzet van diverse social media, maar werd vervolgens hard met de neus op de feiten gedrukt toen de nieuwe Interbrand lijst uitkwam. Er werd vrijwel geen financiële waarde toegevoegd aan het merk. De reden hiervan was dat de online gedane beloftes aan de klant intern niet waargemaakt konden worden.
Een andere voorwaarde voor succes is dat de branche waarin men actief is, social media als belangrijk ervaart. Daarom scoren eBay, Google en Apple hoog op ‘social media presence’ (in internationale waarderingslijsten). Deze branches zouden niet kunnen bestaan zonder social media en internet, omdat hun merkwaarde voor een groot deel hierdoor wordt bepaald. Desondanks blijft ‘online presence’ voor elke organisatie belangrijk. Interbrand heeft dit dan ook onlangs opgenomen als ‘nieuw’ criterium in haar waarderingsmethode van de meest sterke merken.
Reacties 0