Voedingsproducenten verkleinen verpakkingen om de lage prijzen in supermarkten te kunnen volhouden. De prijzen van de producten krimpen niet mee. Dat meldde de Britse krant Sunday Times gisteren.
Zo kromp de grote Dairy Milk chocoladereep van Cadbury van 140 naar 120 gram en verkleinde PepsiCo het pak Tropicana sap van 1,75 naar 1,5 liter. Krafts Toblerone kromp van 200 naar 170 gram en Tetley verkoopt nu thee met 88 in plaats van 100 zakjes in de doos. Volgens de krant wordt er zelfs bespaard op de hoeveelheid hondenbrokken in een zak.
Producenten reduceren via deze methode de kosten, zonder psychologische prijsgrenzen te doorbreken. Een Britse expert legt uit dat consumenten schrikken als er duidelijk een hogere prijs staat bij een alledaags product.
Supermarkten hebben volgens de kenners allerlei manieren om producenten onder druk te zetten. Ze schrappen het product nog niet uit het assortiment, maar kunnen het wel uit de promotionele activiteiten weghouden.
Supermarkten hebben volgens de kenners allerlei manieren om producenten onder druk te zetten. Ze schrappen het product nog niet uit het assortiment, maar kunnen het wel uit de promotionele activiteiten weghouden.
'Producenten verkleinen verpakkingen’
Gepubliceerd op 21 maart 2011 om 00:00
Reacties 0