‘Paasomzet bereikt recordhoogte’

De Paasomzet voor supermarkten zal dit jaar uitkomen op een bedrag van730 miljoen euro. Dat is een stijging van 2,5 procent ten opzichte van 2010. Dat blijkt uit de Paasprognose van GfK.

Omdat Pasen in tegenstelling tot Kerst meer is gericht op het ontbijt en de lunch dan op het diner, zijn het gevulde brood en het voorgebakken brood ook dit jaar de populairste producten. Zo wordt gevuld brood tijdens Pasen 2,56 keer meer verkocht dan in een gemiddelde week.

Uit de prognose blijkt tevens dat consumenten zich tijdens Pasen voor het winkelbezoek breder oriënteren. Meer dan de helft van de consumenten bekijkt de folder voorafgaand aan het doen van paasinkopen. Ook wordt er vaker dan in een normale week naar advertenties in dagbladen en op internet gekeken.

Het premium eigen merk assortiment wordt vooral rond Pasen goed verkocht. In 2010 was het premium eigen merk goed voor een omzetaandeel van twee procent. Tijdens normale weken is dat omzetaandeel 0,74 procent. Daarnaast is niet het voordeel (prijzen/aanbiedingen) tijdens Pasen relatief van belang bij de winkelkeuze, het assortiment (ruime keuze/specifieke producten) en vers spelen tijdens Pasen een belangrijkere rol.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!