Het Belgische postbedrijf Bpost wil in 2012 de e-commerce in België stimuleren door hondervijftig tot tweehonderd pakjesautomaten op drukbezochte plekken te plaatsen. Komende september start een proef op vliegveld Zaventem en op het Brusselse Brouckèreplein. In de automaten, vijf meter breed en twee meter hoog, passen tachtig tot honderd pakjes die via een unieke code kunnen worden opgehaald door shoppers.
Het postbedrijf wil het omzetaandeel van e-commerce voor pakjesdivisie Taxipost verhogen. De webwinkelpakjes zijn nu goed voor een omzetaandeel van 35 procent; Bpost wil dit verhogen tot maximaal zestig procent.
Volgens Frank Jahn, logistiek directeur bij Bpost, blijft de e-commerce bij onze zuiderburen nog altijd achter bij bijvoorbeeld Nederland. Oorzaken hiervan zouden het gebrek aan eenvoudige betaaloplossingen, achterblijvende internetpenetratie en het wantrouwen van Belgische consumenten zijn. “Als postoperator hebben we de voorbije jaren misschien iets te weinig gedaan om e-commerce in België echt van de grond te krijgen.” Bpost wil daarom naast bezorging aan huis en levering bij een van zijn elfhonderd afhaalpunten een derde afleverkanaal opzetten voor webwinkelbestellingen.
Bpost test pakjesautomaten in België
Gepubliceerd op 29 maart 2011 om 00:00
Reacties 0