In 2010 winkelden 9,3 miljoen Nederlanders tussen de twaalf en 74 jaar via internet. Dat waren er een half miljoen meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het CBS.
Het aandeel internetters dat nog nooit goederen via internet heeft gekocht of besteld is verder gedaald tot 23 procent. Twee derde daarvan geeft als voornaamste reden om niet online te winkelen liever zelf winkels te bezoeken.
In de periode 2005-2010 is het aandeel internetters van twaalf tot en met 74 jaar dat elektronisch winkelt gegroeid van 55 naar 77 procent. Deze stijging is vrijwel volledig toe te schrijven aan de groep frequente webshoppers, die in dezelfde periode toenam van 36 naar 55 procent. Ruim zeven op de tien online shoppers winkelen frequent via internet.
De stijging ten opzichte van 2005 is het grootst bij vrouwen van 25 tot en met 44 jaar, gevolgd door mannen in dezelfde leeftijdsgroep. Naar verhouding is de stijging echter het grootst bij de mannen van 65 tot en met 74 jaar met daarna de vrouwen in de leeftijdsgroep van 45 tot en met 64 jaar.
Vooral hoogopgeleiden zijn vaker online gaan shoppen. Het aandeel e-shoppers is het grootst onder hoogopgeleide vrouwen: van veertig procent in 2005 naar 67 procent in 2010. Hoogopgeleide mannen volgen met een toename van 55 naar 74 procent.
De toename van het aandeel e-shoppers is het kleinst onder de laagst opgeleiden, met een stijging van 14 procentpunten bij zowel de mannen als de vrouwen. In verhouding is de groei bij vrouwen echter veel groter dan bij mannen. Laagopgeleide vrouwen hebben dus een inhaalslag gemaakt.
Webwinkelen populairder
Gepubliceerd op 30 maart 2011 om 00:00
Reacties 0