Mondiale retailsector in de lift

De mondiale retailsector is zich aan het herstellen. Amerikaanse winkelketens lopen voorop op de weg naar herstel, zoals ze ook de eerste waren die in 2008 werden getroffen door de economische crisis. Dit blijkt uit onderzoek van Interbrand, samensteller van de jaarlijkse Best Global Brands lijst, de top 100 van meest waardevolle merken ter wereld.

Volgens Interbrand hebben retailers in Europa het moeilijker om terughoudende consumenten tot aankopen te verleiden, terwijl Aziatische retailers zowel voor kansen als uitdagingen staan nu zich op hun markten bredere consumentenvoorkeuren ontwikkelen. “Consumenten zijn zich door de recessie fundamenteel anders gaan gedragen, terwijl nieuwe markten en snelle technologische ontwikkelingen mede bepalen hoe en waar zij hun inkopen doen”, verklaart Patrick Stal, Directeur bij Interbrand Amsterdam.

Op de onderzochte markten buiten de VS bekleden respectievelijk Woolworths, Shoppers Drug Mart, Tesco, Carrefour, ALDI en Zara de hoogste posities. In de VS komt Walmart voor het derde jaar op rij als meest waardevolle merk uit de bus met een merkwaarde van 142 miljard dollar. Patrick Stal licht toe: “De afgelopen twee jaar zagen we de winkelgroei stagneren, terwijl veel retailers zich richtten op wat veel van hun klanten tijdelijk het belangrijkst vonden: prijs De beste merken zijn een pad ingeslagen om hun merk te evolueren om op nieuwe behoeftes en winkelgedrag in te spelen.”

In de wereldwijde retailsector is vooral digitale centralisatie van belang: Retailers zouden erin moeten slagen innovatie langs het hele winkelproces door te voeren, om zo de winkelbeleving van consumenten te verbeteren. Ook beleving versus prijs is iets waar retailers zich volgens Interbrand op moeten focussen. Merken die zich onderscheiden door een relevante merkpropositie, heldere kernwaarden en sociale betrokkenheid hebben de meeste kans op succes. Zij zijn niet ‘zomaar een winkel’ meer.

Als laatst is mondiale expansie een belangrijke trend: Retailmerken moeten op zowel lokaal als mondiaal vlak concurreren. Veel retailers zouden zich internationaal profileren, terwijl multichannel initiatieven steeds vaker worden gebruikt om gesegmenteerde markten te bewerken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!