HEMA lijdt weer verlies ondanks omzetgroei

HEMA zag in 2010 zijn omzet met drie procent stijgen, tot ruim een miljard euro. Niettemin profiteerde de warenhuisketen nauwelijks van de gestegen verkopen. De formule draait nog steeds miljoenen verlies, onder meer door een naheffing van de vennootschapsbelasting.

Het winkelbedrijf hield aan het vorige jaar een verlies van 18,3 miljoen euro over. In 2009 was er sprake van een verlies van 18,7 miljoen. Beide jaren drukten de financieringslasten zwaar op het resultaat. De lasten namen in 2010 wel af tot 107,2 miljoen euro, van 114,8 miljoen in 2009.

Het resultaat werd in 2010 flink gedrukt door bijna 22 miljoen euro aan vennootschapsbelasting die HEMA moest betalen. In 2010 zijn de aanslagen over de periode 2007 tot en met 2009 definitief vastgesteld, aldus het concern. Als gevolg hiervan is de rente op de aandeelhouderslening niet volledig aftrekbaar.

Volgens HEMA nam het marktaandeel van de keten in de categorieën 'mode' en 'food' verder toe. In de categorie hardware, zoals borden, pannen en beddengoed, lag de omzetgroei ‘in lijn met de marktontwikkelingen’, aldus de retailer. De winkelketen wist de winstmarge ten opzichte van 2009 met één procentpunt te verhogen tot veertien procent.

HEMA opende afgelopen jaar 51 nieuwe winkels, waarvan 36 in Nederland, tien in België, drie in Frankrijk, één in Duitsland en één in Luxemburg. “Een Nederlands merk als HEMA is een succesvol exportproduct geworden”, aldus Van Zetten.

HEMA werd in 2007 aangekocht door investeerder Lion Capital. Vorig jaar voerde de eigenaar volgens bronnen gesprekken met mogelijke overnamepartijen, maar alle kandidaten trokken zich terug. Inmiddels zou Lion Capital, aldus geruchten, een nieuwe gespreksronde met investeringspartijen zijn begonnen over de verkoop van de warenhuisketen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!