Brilloze 3D-schermen getest voor retail
Gepubliceerd op 27 mei 2011 om 00:00
De technologie in de schermen is enkele jaren geleden door Philips afgestoten. De techniek was vanwege de kleine kijkhoek nog beperkt, maar toonde wel potentie. Philips zag echter geen toekomst in 3D-schermen waarop de oorspronkelijke ingenieurs besloten als Dimenco zelfstandig verder te gaan. De patenten zijn bij Philips gebleven, maar die worden volgens Maarten Tobias, CEO van Dimenco, nog altijd ‘actief beheerd’.
In de tussenliggende jaren is de technologie bovendien sterk verbeterd. De schermen geven twee verschillende beelden tegelijk op het scherm weer, waarbij een filter de beelden gescheiden naar het rechter- en linkeroog stuurt. Het toestel schakelt automatisch van 2D naar 3D en omgekeerd. De kijkhoek is inmiddels vergroot tot 150 graden.
Het eerste multi-view scherm van het bedrijf is onlangs gelanceerd en wordt momenteel wereldwijd uitgerold. Dimenco demonstreert het systeem deze week op de Dimension 3 Expo in Parijs. Ondertussen is ook een Japanse distributeur gevonden voor de verkoop van het eerste 52 inch model. Dit toestel kan 3D weergeven vanuit 28 kijkenhoeken.
Vanwege de prijs van 8000 euro richt Dimenco zich voorlopig niet op de consumentenmarkt. Het bedrijf zet vooral in op digital signage. De Nederlandse distributeur Pro Systems uit Purmerend heeft toestellen geleverd aan een brillenketen en winkelcentrum De Barones in Breda.
Dimenco wil binnen drie jaar ook toestellen leveren voor de huiskamer. De huidige 3D televisies werken met speciale 3D brillen.
Reacties 0