Fair Trade Original: non foodafdeling naar Ahold

Groothandel Fair Trade Original heeft een oogje op Ahold in zijn zoektocht naar een overnamekandidaat voor zijn non foodafdeling. Dat zegt algemeen directeur Mike Jansen in het Financieele Dagblad.

De vernieuwing van het trendgevoelige non foodassortiment kent hoge kosten, die het bedrijf zelf moeilijk kan dragen. “Ik zie dat Ahold ambities heeft om duurzame non food een plaats te geven in de winkels”, aldus Jansen.

De doelstelling om de omzet in non food in 2010 op te voeren met vijftien procent of meer is niet gehaald. De omzet in food groeide met vijf procent tot 15,6 miljoen euro en neemt 84 procent van de totale omzet van Fair Trade Original voor haar rekening. Ook boekte het bedrijf succes in het supermarktkanaal, de belangrijkste motor achter de omzettoename. Hier groeide de omzet met vijftien procent naar 7,9 miljoen euro in 2010.

Tegelijkertijd zijn er ontwikkelingen die Jansen zorgen baren. “Ongekende prijsstijgingen op diverse grondstofmarkten blijken vaak slechts ten dele en moeizaam doorvertaald te kunnen worden in hogere verkoopprijzen”, aldus de directeur. “Gevolg hiervan is een toenemende druk op de marges. Jarenlange concurrentie op prijs tussen de supermarktorganisaties heeft ertoe geleid dat Nederland langzaamaan het goedkoopte-eiland binnen Europa qua levensmiddelen is geworden. Ook food producten van Fair Trade Original hebben hieronder te lijden gehad en het einde hiervan is voorlopig niet in zicht”, aldus Jansen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!