De meerderheid van de consumenten (55 proccent)) kiest in 2015 voor cross channel aanbieders. Voor retailers met een webshop en ondernemers met fysieke winkels heeft dat grote consequenties. Ondernemers die zowel via online als offline kanalen hun klanten bereiken, hebben de beste troeven in handen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Cross Channel Retail’ dat werd uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO en brancheorganisatie CBW-MITEX.
Momenteel is ruim 35 procent van de consumenten een cross channel koper, dat wil zeggen dat hij zowel in winkels als webshops koopt. Meer dan tien procent koopt altijd online en bijna 55 procent koopt alleen in fysieke winkels. Dat laatste percentage is in 2015 naar verwachting gedaald tot 37 procent. Het aantal pure online kopers wordt minder dan negen procent.
Retailers die zowel offline als online aankoopmogelijkheden bieden, beschikken over de beste toekomstperspectieven: 55 procent van de consumenten wisselt in 2015 telkens tussen deze kanalen bij zijn oriëntatie op en het doen van aankopen. “Het is overduidelijk dat een ondernemer die de beste winkel wil hebben, ook de beste website moet willen hebben”, stelt CBW-MITEX voorzitter Jan Meerman. “Dat hoeft niet per se een webshop te zijn. Het draait uiteindelijk om het hebben van een online relatie met de klant.”
Volgens de brancheorganisatie en ABN Amro moeten de cross channel uitdagingen door intensieve samenwerking tussen fabrikanten en retailers opgepakt worden. De individuele schakels in de bedrijfskolom zou dit niet alleen lukken.
‘Cross channel aanpak biedt beste toekomstperspectief’
Gepubliceerd op 31 mei 2011 om 00:00
Reacties 0