Bloemen en planten doen het goed in de supermarkt
Gepubliceerd op 22 september 2004 om 00:00
Een bloemen- en plantenafdeling in de supermarkt trekt veel klanten. De supermarkt is een belangrijke speler geworden op het gebied van bloemen en planten, mede dankzij de groeiende gemakstrend en de beter houdbaarheid. In 2003 had de supermarkt een aandeel van 2,5% op de boomkwekerijmarkt, zo blijkt uit cijfers van het Productschap Tuinbouw. Ook blijkt dat vaste planten met een aandeel van 39% voor de supermarkt de belangrijkste productgroep vormen. Volgens diverse supermarkteigenaren is de sierteelt niet meer weg te denken uit de supermarkt. Volgens Gert Kas van Sunflowers Westland, leverancier van bloemen en planten bij zo`n 90 supermarkten, maken bloemen 65% uit van de producten die worden aangeboden aan de supermarkten. Van de resterende 35% hebben kamerplanten het grootste aandeel, gevolgd door tuinplanten. De handelaars in bloemen en planten laten de hoeveelheid aangeboden producten afhangen van onder meer verwachtingen over het aantal klanten dat die week de supermarkt zal bezoeken.
Ewoud Meeuwissen 2 okt, 09:53