Sterke merknaam door webwinkel

Retailers met een sterke online aanwezigheid slagen er beter in om de recessie te boven te komen. Uit onderzoek van het Economisch Bureau van ING blijkt dat consumenten steeds meer online uitgeven. Terwijl winkeliers getroffen worden door hoge grondstofprijzen en koopkrachtverlies van consumenten, is er een groep retailers die toch groei weet te realiseren. Zij hebben dit vaak te danken aan de kracht van het merk online.

Uit het onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat grote spelers in e-commerce steeds vaker een hoge positie innemen in de ranglijsten voor sterke detailhandelmerken. Het gaat in Nederland dan bijvoorbeeld over Bol.com, Wehkamp en Albert Heijn.

“De toename van het online winkelen maakt het steeds lastiger voor traditionele fysieke detailhandel om te concurreren”, zegt Marcel Peijs, hoofd retailbedrijfsklanten bij ING. “Deze ketens moeten zich goed realiseren dat het beeld dat de consument van hun merk heeft ook steeds vaker online wordt bepaald.”

Een aantal van de traditionele merken heeft de weg naar een succesvolle online strategie gevonden. “Toch zijn er ook veel bedrijven die achterlopen, en deze achterstand wordt steeds moeilijker in te halen. De tijd dat de online verkoop als de winkel ernaast wordt beschouwd is voorbij”, zegt econoom Max Erich van het ING Economisch Bureau. Naast professionalisering begint ook schaalgrootte een rol van betekenis te spelen. “Meer omzet en schaal stelt e-tailers bijvoorbeeld in staat om de mediabudgetten te laten stijgen en hun naam nog sterker op de kaart te zetten”, aldus Peijs.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!