Enkele fashionretailers in Groot-Brittannië hebben richtlijnen opgesteld, om zo seksueel getinte kinderkleding uit hun vestigingen te bannen. Ketens als Asda, Sainsbury’s en Tesco hebben vastgesteld welke stijlen, materialen en marketinguitingen voor kinderen gepast zijn, en welke niet.
Het initiatief valt samen met het streven van de Britse overheid. De overheid wil een portal voor ouders waar ze kunnen klagen over reclame en winkels die te provocerende kinderkleding verkopen.
British Retail Consortium (BRC) dringt samen met de overheid aan op zelfregulering als het gaat over marketing gericht op kinderen. Het BRC hoopt dat andere retailers het voorbeeld zullen volgen. In Nederland is er volgens de Volkskrant weinig sprake van de verkoop van te sexy kinderkleding. Uit navraag blijkt dat de Nederlandse kinderkleding door de retailers worden bestempeld als ‘passend’ voor de leeftijden. In februari kwamen er echter tegengestelde berichten vanuit een andere hoek. Uit een enquete onder tweeduizend ouders bleek dat één op de drie ouders zich wel degelijk zorgen maakt over de in hun ogen te sexy kinderkleding die wordt aangeboden.
Britse ketens boycotten sexy kinderkleding
Gepubliceerd op 8 juni 2011 om 00:00
Reacties 0