De Nederlandse supermarkten hebben 2010 succesvol afgesloten. De omzet in de supermarktbranche bedroeg vorig jaar 32,14 miljard euro. Dat is een stijging van 2,5 procent ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Voorts blijkt uit het onderzoek ConsumentenTrends 2011 van EFMI Business School dat het afgelopen jaar het supermarktprijspeil toenam met 0,3 procent. Dat is aanmerkelijk lager dan de inflatie, die 1,1 procent bedroeg. Vorig jaar vond 53 procent van de ondervraagden de supermarktprijzen aan de hoge kant, dit is teruggelopen tot 48 procent.
Tussen mei 2010 en april 2011 zijn de grondstofprijzen voor eten en drinken met gemiddeld dertig procent gestegen. Driekwart van de supermarktklanten zou er begrip voor hebben wanneer supermarkten deze hogere grondstofprijzen door zouden berekenen aan de klant, zo blijkt uit ConsumentenTrends 2011.
Volgens het CBL ontstaat er, nu het geleidelijk economisch iets beter gaat, ruimte voor samenwerking. "Samen moeten we de consument bedienen en waarde toevoegen in de vorm van nieuwe en betere producten, bijvoorbeeld in samenstelling en duurzaamheid”, aldus CBL-voorzitter Dick Boer. “Een krachtige levensmiddelenketen is essentieel voor de concurrentie- en innovatiekracht van de Nederlandse economie."
Daarnaast pleit het bureau voor het terugdringen van voedselverspilling. Uit ConsumentenTrends 2011 blijkt dat 58 procent van de consumenten zich schuldig voelt over het weggooien van voedsel en 46 procent wil voedselverspilling thuis graag terugdringen. “Hoewel supermarkten procentueel het minst weggooien, willen ook wij dit verder terugdringen", aldus CBL-voorzitter Boer.
Supers plussen in 2010
Gepubliceerd op 9 juni 2011 om 00:00
Reacties 0