Steeds meer Amerikaanse retailers proberen voet aan wal te zetten in Europa. Zo was Abercrombie & Fitch met zijn recente entree in Parijs, de laatste in een rij van retailers die in Europa een vestiging opende.
Volgens retailexperts komt dit omdat de manier waarop jonge Europeanen over Amerikanen denken de afgelopen jaren flink is veranderd. Zo’n tien jaar geleden werd er geprotesteerd tegen de globalisatie, terwijl Amerikaanse retailers nu worden verwelkomd door schreeuwende Europese fans. Zo stond tijdens de opening van Abercrombie & Fitch in Parijs een 150 meter lange rij met wachtende fans.
Banana Republic opent zijn eerste Franse winkel later dit jaar. Gap opende onlangs een vestiging in Milaan, en doet binnenkort ook Rome aan. Tommy Hilfiger en Michael Korts hebben gigantische flagshipstores in Parijs gelanceerd. Ook Victiora’s Secret waagt de sprong met een winkel in Londen, de eerste Victoria’s Secret-vestiging buiten Noord-Amerika. “Internet zorgt ervoor dat taalbarrières verdwijnen”, aldus John D. Morris, retailanalist bij BMO Capital Markets. “Veel merken zijn al bekend voordat ze überhaupt in Europa verkopen.”
Amerikaanse retailers massaal naar Europa
Gepubliceerd op 21 juni 2011 om 00:00
Reacties 0