Retailers vinden het nog steeds lastig om online actieve vijftigplussers te bereiken, terwijl deze groep de komende jaren blijft groeien. Doorgaans concentreren bedrijven zich op de leeftijdscategorie 20-49, terwijl Nederland in 2010 bijna zes miljoen 50-plussers telde. En dat worden er alleen nog maar meer.
Onderzoeksbureau MeMo2 heeft onder 271 online actieve vijftigplussers de Digital Senior Scan uitgevoerd. Daaruit blijkt dat senioren internet niet meer kunnen wegdenken uit hun dagelijks leven. Meer dan de helft (52 procent) kan zich zelfs geen leven meer voorstellen zonder het wereldwijde web. Opvallend is dat 33 procent van de ondervraagden aangeeft zich onrustig te voelen zonder internetverbinding, 37 procent blijft ’s avonds zelfs later op om op internet te kunnen surfen. “Onze onderzoeksresultaten geven aan dat deze groep Nederlanders sneller met hun tijd meegaat dan door bedrijven wordt verondersteld”, constateert Marcel Vogels van MeMo2. “Senioren hebben relatief meer tijd en geld tot hun beschikking en zijn daardoor juist een interessante doelgroep.”
Webwinkelen is een van de bezigheden van de online actieve vijftigplusser, maar liefst 39 procent geeft aan regelmatig iets online te kopen. Belangrijk bij het webwinkelen vindt de vijftigplusser de prijs van het product (53 procent), de betrouwbaarheid van het merk (37 procent) en recensies van andere gebruikers (34 procent). Webwinkels doen er goed aan hun uitstraling te toetsen op “gezelligheid”, 22 procent van de 50-plus vrouwen vindt ongezellige webshops namelijk een nadeel van online winkelen.
‘Vijftigplusser heeft de online toekomst’
Gepubliceerd op 22 juni 2011 om 00:00
Reacties 0