Verschillende partijen zijn een onderzoek gestart naar ‘nudging’, manieren om invloed uit te oefenen op de keuze van de consument. Streven is de consument voor duurzame en gezonde producten te laten kiezen.. Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft opdracht gegeven tot de studie, waarna een consortium onder leiding van Wageningen Universiteit samen met Stichting Ik Kies Bewust, Stichting Max Havelaar, Plus en Plus Retail aan de slag is gegaan.
“Uiteindelijk willen we de consument met zachte hand de gewenste richting op bewegen, zonder hen in hun keuzevrijheid te beperken”, aldus René de Wijk van Wageningen Universiteit.
“Een van de mogelijkheden is een andere inrichting van het supermarktschap. Een ander voorbeeld is het laten zien van het percentage consumenten dat al heeft gekozen voor een bepaald product.” Het onderzoek richt zich vooral op consumenten die duurzaamheid en gezondheid hoog op hun lijstje hebben staan, maar er bij hun boodschappen niet altijd rekening mee houden. Komend najaar liggen de eerste resultaten van het onderzoek op tafel. Het project loopt tot eind 2012.
'Nudging' moet consument voor duurzaam laten kiezen
Gepubliceerd op 29 juni 2011 om 00:00
Reacties 0