In de eerste zes maanden van dit jaar is er 190 duizend vierkante meter aan winkeloppervlakte bijgekomen, terwijl de leegstand toenam met 185 duizend vierkante meter. ''Bijna alles wat er nieuw is bijgekomen, is zogezegd gebouwd voor leegstand. Dat zien we voor het eerst'', aldus Gertjan Slob, directeur van informatieleverancier van winkelvastgoed Locatus.
De leegstand van winkels neemt al jaren toe. Toch worden er ieder jaar weer volop meters opgeleverd. ''Tot dusver was het verschil veel groter'', meent Slob. Vorig jaar kwam er 435 duizend vierkante meter vloeroppervlak bij tegen een leegstand van 165 duizend. ''Toen kwam theoretisch bijna veertig procent meteen leeg te staan, nu is dat zo goed als honderd procent'', voegt Slob daar aan toe.
Op 1 juli stond ruim 1,9 miljoen vierkante meter winkelruimte leeg op een totaal van 29,6 miljoen. ''Een leegstandpercentage van 6,5 procent en dat loopt nog steeds op'', zegt Slob. Vooral de centrale winkelgebieden zitten met onverhuurbare panden in hun maag, maar ook panden in woonwijken waarin detailhandel zat, staan vaker leeg.
Steeds meer lege winkelpanden
Gepubliceerd op 27 juli 2011 om 00:00
Reacties 0