De huidige Koreaanse popcultuur verovert het Verre Oosten en steeds meer Koreaanse bedrijven maken hier gebruik van. Vooral de jeugd in oosterse landen is erg gevoelig voor de Koreaanse mode, stijl en andere cultuuruitingen. Het gevolg van de populariteit van de zogenaamde 'K-pop' is dat de Koreaanse export naar Japan in de eerste zes maanden van dit jaar met vijftig procent is toegenomen naar 12,3 miljard euro.
Aan de hand van populaire Koreaanse soapseries en Koreaanse artiesten als Kara, Once en Shinee willen producenten de moeilijk toegankelijke Japanse markt op. En ook Japanse producenten gebruiken Koreaanse artiesten om hun producten aan te prijzen. Zo gebruikt LG de Koreaanse meidengroep Kara om hun mobiele telefoons aan te prijzen.
De populariteit van de Koreaanse cultuur wordt in de regio inmiddels de 'Koreaanse golf' genoemd. Ook de Koreaanse regering ziet in de populaire cultuur een groei-industrie en gaat de huidige Koreaanse golf onderzoeken om deze eventueel door te laten rollen naar Europa en de Verenigde Staten.
Koreaanse cultuur waait over naar Japan
Gepubliceerd op 27 juli 2011 om 00:00
Reacties 0