Nederlandse fietsenmarkt zoekt groei over de grens

De Nederlandse fietsenverkoop is in de maanden april en mei licht gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit onderzoek van GfK, die maandelijks de fietsenmarkt in de gaten houdt. Door een prijsstijging van de gemiddelde verkoopprijs met zes procent neemt de omzet met zeven procent toe.

Ondanks deze opleving is de Nederlandse fietsenmarkt vrijwel verzadigd en moet de echte groei van over de grens komen. Accel, leverancier van onder meer Batavus, Koga en Sparta, haalt veertig procent van zijn groei uit Nederland en richt zich al geruime tijd op het buitenland. Naast fabrieken in Nederland heeft de fietsenmaker ook fabrieken in vier Europese landen. Een kwart van de omzet komt uit Duitsland en tien procent komt uit Frankrijk.

Accel heeft recent het Turkse Bianchi Bisiklet overgenomen en voegde ook een Zweedse distributeur van fietsen en fietsonderdelen toe aan het bedrijf. Daarnaast houdt het de ogen open voor overnames in Spanje en Noord-Amerika.

Ook andere fietsenmerken al Gazelle en het kleine Almelose Intersens Bikes richten hun blik op het buitenland, waarbij vooral buurland Duitsland een populair exportterrein is. Om daar voet aan de grond te krijgen wordt er door beide fabrikanten gekeken naar eventuele overnames van kleine Duitse producenten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!