De supermarktomzet in de maand juli zal naar verwachting vier procent hoger uitkomen. Dat concludeert onderzoeksbureau GfK.
"Vergeleken met vorig jaar ligt de omzet de laatste drie weken zo'n vier procent boven de verkopen van supermarkten in dezelfde periode vorig jaar", zegt onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK. De stijging komt door een hogere kassabon. Holla spreekt in dit verband van troostconsumptie. "Blijkbaar compenseren mensen de slechte weersomstandigehden enigszins met duurdere boodschappen om het op die manier thuis wat aangenamer te maken.'
De tweede reden voor de omzetstijging zijn de prijsverhogingen die door supermarkten worden doorgevoerd. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn producten gemiddeld 1,4 procent duurder geworden. Mede daardoor scoorden supermarkten in deze periode twee procent meer omzet. GfK verwacht dat de omzet van supermarkten over heel 2011 zo'n 2,5 procent hoger uitkomt.
Omzet supers stijgt vier procent
Gepubliceerd op 28 juli 2011 om 00:00
Reacties 0