Plaatselijke winkels beinvloeden koopgedrag meer dan landelijk winkelaanbod
Gepubliceerd op 23 september 2004 om 00:00
Hoewel globalisering de wereld steeds kleiner lijkt te maken, kiezen consumenten toch vaak nog voor plaatselijke of regionale winkelbedrijven en kranten. Dit blijkt uit onderzoek van het Britse TNS Media in opdracht van Consumers` Choice. TNS keek naar de invloed van lifestyle en media op het aankoopgedrag. Het bleek dat 58% van de ondervraagden winkelt binnen een straal van een kilometer of acht van het eigen huis. Bij supermarkten en doe-het-zelf winkels geldt zelfs een straal van drie kilometer. Voor zaken als meubilair, tapijt en bruingoed zijn consumenten bereid wat verder van huis te kijken. Het verst reist men voor de aankoop van witgoed. Vooral in het weekend blijken consumenten niet graag de eigen woonplaats te verlaten. Dit is dus de ideale tijd voor reclame van plaatselijke winkeliers. Ook blijkt de regionale pers het favoriete medium te zijn om zich op aankopen te orienteren. Driekwart van de ondervraagden meent dat regionale kranten de nuttigste reclame bevatten. Dat geldt zeker voor personeelsadvertenties. Driekwart van de mensen die op zoek is naar een nieuwe baan kijkt in de plaatselijke krant; dat is vier maal zoveel als op vacaturesites op internet.
Reacties 0