Steeds meer Nederlanders kopen lokale waar. Door de groeiende vraag naar lokale producten schieten de boerenmarkten en landwinkels als paddenstoelen uit de grond. Voorbeelden zijn formules als Marqt, Landmarkt en het Verswarenhuys. Daarnaast wordt er op de schappen in de supermarkt steeds vaker verwezen naar de herkomst van ingrediënten.
Laurens Sloot, hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, geeft aan dat er sprake is van een ware trend. "Er is een tegenreactie gaande op de globalisering van supermarktproducten. Dit is een onderdeel van een nog grotere trend, de zoektocht naar authenticiteit. In een steeds grotere wereld hebben mensen behoefte aan tastbaarheid."
De door Sloot genoemde tastbaarheid hoeft overigens niet per se Nederlands te zijn. "Als ik kan zien van welke Franse kaasboer de camembert komt, en ik kan naar zijn website om meer te lezen over zijn historie en visie dan is dat ook aantrekkelijk. Al kopen consumenten nu eenmaal het liefste producten uit eigen land", aldus Sloot.
Nederlander koopt lokale producten
Gepubliceerd op 29 augustus 2011 om 00:00
Reacties 0