‘Invoering geheel elektronisch betalen ver weg'

Ruim een kwart van de consumenten ziet niets in een invoering van geheel elektronisch betalen. Dit blijkt uit onderzoek van Deloitte onder 2600 consumenten. Hoewel retailers gebaat zijn bij een veiliger en goedkoper cashloos betaalsysteem, is de overstap naar een dergelijk systeem daarom voorlopig onwaarschijnlijk. Nog maar een op de zes consumenten betaalt de dagelijkse boodschappen altijd met contant geld. Een even grote groep rekent kleine bedragen cash af en gebruikt voor hogere bestedingen de pinpas of credit card. De groep klanten die altijd elektronisch betaalt neemt jaarlijks met enkele procenten toe en bedraagt nu 67 procent.

Omdat 28 procent van de consumenten echter aangeeft nog graag de mogelijkheid te behouden om cash te betalen, verwacht Deloitte dat supermarkten contante betalingen voorlopig nog blijven accepteren. Van alle klanten geeft 23 procent zelfs aan van winkel te zullen wisselen wanneer de 'eigen' supermarkt geen contant geld meer accepteert. “Geen enkele supermarktketen zal daarom als enige een dergelijke maatregel nemen”, vertelt Paul op Heij, partner bij de branchegroep Retail van Deloitte. “Alleen met branche brede afspraken over gezamenlijke en gelijktijdige invoering van een geheel elektronisch betaalsysteem, kan de sector deze efficiëntieslag maken”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!