Jongeren noemen andere favoriet merken dan verwacht
Gepubliceerd op 23 september 2004 om 00:00
Veel jongeren noemen niet zoals verwacht merknamen van spijkerbroeken, computerspellen, muziek, films of frisdrank als favoriete merken. Dit blijkt uit onderzoek door Streetwise Concepts & Culture, een Amerikaans marketingbureau dat zich gespecialiseerd heeft in tieners. Gevraagd naar hun voorkeur voor tv-commercials koos het merendeel voor merken die zich niet specifiek op kids richten, zoals Starbucks. Ook bleken spotjes met vreemde humor en rare situaties lang niet altijd in de smaak te vallen. De reden dat reclame voor sportschoenen, frisdrank of jeans niet vaak werden genoemd kan liggen aan de relevantie van tv-reclame voor dergelijke producten. De meeste jongeren kiezen op basis van wat hun vrienden kopen en niet wat ze op de tv zien. Bovendien zijn ze op de een of andere manier al op de hoogte van nieuwe, echt coole producten voordat ervoor op de televisie geadverteerd wordt. Tieners gedragen zich op het gebied van merkkeuze als kolibries: ze proeven overal even van, maar hun aandacht vervliegt snel. Het is tijdverspilling naar een tv-commercial te kijken voor een product waarvan ze allang weten of het interessant is of niet.
Reacties 0